Algemene voorwaarden Auto Boomgaard


Algemene bepalingen
Auto Boomgaard is een autobedrijf die zich toelegt op de in- en verkoop van gebruikte auto’s. Op koopovereenkomsten die zijn gesloten met Auto Boomgaard zijn deze algemene voorwaarden AB2025 van toepassing.

Artikel 1. Definities
deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- de auto: een personenauto of bestelauto met een totaalgewicht inclusief laadvermogen van maximaal 3.500 kg;
- de inruilauto: de auto die als deel van de overeenkomst door koper aan Auto Boomgaard wordt verkocht;
- de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte auto, onderdeel of accessoire;
- de koper: degene die een gebruikte auto, onderdeel of accessoire koopt van Auto Boomgaard.
- opdrachtgever: degene die een auto ter reparatie, onderhoud of dergelijke aanbied bij Auto Boomgaard.
- reparateur: degene die de reparatie of het onderhoud of dergelijke van de aan Auto Boomgaard aangeboden auto daadwerkelijk uitvoert.

Artikel 2. Algemeen
1. Afwijkingen zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd in de koopovereenkomst. Met afwijkingen worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze algemene voorwaarden bedoeld en ook het annuleren van een gesloten (koop)overeenkomst.
2. Auto Boomgaard heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen.
3. Uitsluitend deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al de aanbiedingen en overeenkomsten van verkoper, ongeacht een eventuele (eerdere) verwijzing van
koper naar zijn eigen of naar andere algemene voorwaarden. Wij wijzen uitdrukkelijk de eventueel door koper van toepassing verklaarde algemene voorwaarden van de hand.
4. Als een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen van toepassing.

Artikel 3 - Totstandkoming van de overeenkomst
1. Alle aanbiedingen die Auto Boomgaard onder andere over prijzen, reparatieduur, modellen en uitvoeringen doet, zijn vrijblijvend. Het maakt niet uit wie ze doet of hoe of waar deze worden gedaan. Elk aanbod wordt gedaan op basis van de prijzen en specificaties die op dat moment gelden. Omschrijvingen, afbeeldingen en dergelijke zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar ze zijn voor Auto Boomgaard niet bindend. Afwijkingen mogen.
2. Heeft een ondergeschikte van Auto Boomgaard geen procuratie, dan zijn door hem of haar gedane mondelinge toezeggingen alleen bindend nadat zij schriftelijk zijn bevestigd door dhr. M.R. Boomgaard e/o dhr. R.W.P Boomgaard.
3. Overeenkomsten komen tot stand op het moment dat koper het aanbod van Auto Boomgaard aanvaard. Dit kan schriftelijk of mondeling geschieden.
4. Auto Boomgaard bevestigd de overeenkomst middels een schriftelijke of mondelinge mededeling jegens koper.
5. Als Auto Boomgaard de overeenkomst niet heeft vastgelegd, dan geldt de schriftelijke bevestiging hiervan of de factuur als bewijs. App, sms en email bericht wordt hieraan gelijkgesteld. Koper kan tegenbewijs leveren van het bestaan, de inhoud van de overeenkomst of opdracht.

Artikel 4 - Prijzen
1. Nadat de overeenkomst of opdracht is afgesproken kan er iets veranderen waardoor Auto Boomgaard de prijs zal verhogen. Het kan gaan om omstandigheden zoals een gewijzigde heffing door de overheid, denk o.a. aan belastingen, invoerrechten, accijns. Het kan ook gaan om gestegen kosten vanwege arbeidslonen, sociale lasten of andere omstandigheden en oorzaken.
2. Een prijswijziging is geen grond voor het ontbinden van de overeenkomst.
3. De aangeduide prijzen gaan uit van het leveren op de ondernemingsweg 56c te Uithoorn. Wanneer de koper verzoekt om ergens anders af te leveren, dan zijn de meerkosten hiervan voor zijn rekening. Hiervan kan schriftelijk of mondeling worden afgeweken.

Artikel 5 – Aflevering van het gekochte of het gerepareerde
1. De gekochte auto, onderdeel of accessoire of de gerepareerde auto, onderdeel of accessoire wordt geleverd op de ondernemingsweg 56c te Uithoorn. Er kan schriftelijk iets anders zijn afgesproken.
2. Wordt afgesproken dat een zaak wordt verzonden dan gebeurt het verzenden voor rekening en risico van de koper.
3. Koper moet de gekochte auto, onderdeel of accessoire binnen acht dagen ophalen nadat hij het bericht heeft ontvangen dat dit afgehaald kan worden. Hiervan kan, in overleg met Auto Boomgaard, schriftelijk van af worden geweken.
4. Opdrachtgever moet de gerepareerde auto, onderdeel of accessoire binnen drie dagen ophalen nadat hij het bericht heeft ontvangen dat dit afgehaald kan worden. Hiervan kan, in overleg met Auto Boomgaard, schriftelijk van af worden geweken.
5. Wanneer Auto Boomgaard een auto, onderdeel of accessoire onder zijn beheer krijgt, omdat deze bijvoorbeeld voor een reparatie of consignatie verkoop is aangeboden, dan blijft deze auto, onderdeel of accessoire voor rekening en risico van de koper/opdrachtgever. Dit geldt niet, wanneer deze auto, onderdeel of accessoire beschadigd raakt, of verloren gaat terwijl er sprake is van opzet van Auto Boomgaard.

Artikel 6 – Leveringstijd overeenkomst, opdracht
1. De datum van levering is aangeduid in de overeenkomst of opdracht. Vervroegde aflevering door Auto Boomgaard is altijd toegestaan. Partijen kunnen afspreken dat er later zal worden geleverd.
2. Als er geen datum van levering is overeengekomen, zal Auto Boomgaard koper/opdrachtgever tijdig en van tevoren schriftelijk melden wanneer de auto, onderdeel of accessoire op de ondernemingsweg 56c te Uithoorn voor koper/opdrachtgever klaar zal staan om afgehaald te worden. Is er een andere plaats afgesproken, dan meldt Auto Boomgaard wanneer op de overeengekomen plaats zal worden geleverd.
3. Leveringstijden zijn altijd vermoedelijk. Niet-tijdige levering door Auto Boomgaard is geen reden voor de koper/opdrachtgever om de overeenkomst of de opdracht te ontbinden. Een uitzondering geldt voor de situatie dat er op de overeenkomst of op de opdracht concreet een leveringstermijn is afgesproken, terwijl deze termijn met meer dan 60% is overschreden. Na deze overschrijding moet Auto Boomgaard nog wel eerst schriftelijk door de koper/opdrachtgever in gebreke worden gesteld. Zijn er vervolgens 30 dagen verstreken nadat de schriftelijke ingebrekestelling Auto Boomgaard heeft bereikt, dan is Auto Boomgaard in verzuim en is een ontbinding aan de orde.

Artikel 7 - Annulering (koop)overeenkomst
1. Bij een overschrijding van de levertijd kan de koper de overeenkomst annuleren, de termijn van artikel 6.3 moet in acht worden genomen. Daarnaast moet Auto Boomgaard door koper schriftelijk ingebreke zijn gesteld.
2. Het annuleren van de gekochte auto, onderdeel of accessoire moet schriftelijk gebeuren.
3. Auto Boomgaard brengt bij annulering van koopovereenkomsten tot €10.000 een vergoeding van €500 in rekening. Bij annulering van koopovereenkomsten boven de €10.000 bedraagt de vergoeding 5% van de verkoopprijs (inclusief BTW).
4. De vergoeding moet binnen vijf werkdagen na het annuleren worden betaald. Als de koper na vijf werkdagen niet heeft betaald, mag Auto Boomgaard de koper schriftelijk melden dat de koper alsnog moet nakomen. De koper kan dan dus geen beroep meer doen op het annuleren.
5. Bij overschrijding van de levertijd met een periode van meer dan vier weken kan de koper schriftelijk annuleren zonder aan Auto Boomgaard een vergoeding verschuldigd te zijn.

Artikel 8 - Betaling
1. Betalen moet contant of door middel van een bijschrijving op de bankrekening van Auto Boomgaard gebeuren. De prijs die is afgesproken moet helemaal betaald worden dus inclusief de bijkomende kosten. De koper/opdrachtgever mag niet verrekenen of zijn betaling opschorten.
2. Betalen moet uiterlijk gebeuren op het moment van het afleveren van de auto, onderdeel of accessoire, of bij het opleveren van de werkzaamheden.
3. Er kan schriftelijk worden afgesproken dat er niet direct betaald hoeft te worden.
4. Auto Boomgaard mag bij een overeenkomst vragen om een vooruitbetaling, aanbetaling, of een andere vorm van zekerheidstellen. Auto Boomgaard mag daarnaast bij reparaties die duurder zijn dan € 500,- om een vooruitbetaling van de opdrachtgever vragen. Koper/opdrachtgever moet op eerste verzoek aan deze vooruitbetalingen voldoen. De factuur die gaat over de vooruitbetaling moet betaald zijn voordat het gekochte/gerepareerde zal zijn geleverd.
5. Als koper/opdrachtgever de overeengekomen prijs niet, niet helemaal, of niet op tijd heeft betaald, dan hoeft Auto Boomgaard hem niet in gebreke te stellen. Auto Boomgaard mag vanaf de dag dat had moeten zijn betaald per dag de wettelijke rente berekenen en dit mag worden verhoogd met het bedrag van 3% van het niet betaalde bedrag. Daarnaast heeft Auto Boomgaard andere rechten.
6. Als Auto Boomgaard een derde moet inschakelen om zijn vordering op koper/opdrachtgever te kunnen incasseren dan komen de gerechtelijke en de buitengerechtelijke kosten hiervan voor rekening van de koper/opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden op 15% van het niet betaalde bedrag gesteld, met een minimum van € 114,-. Als de daadwerkelijk gemaakte kosten met betrekking tot een procedure hoger zijn dan een eventuele proceskostenveroordeling, dient koper/opdrachtgever de daadwerkelijke kosten te voldoen. Daarnaast kan Auto Boomgaard schadevergoeding vorderen.
7. Bezwaren tegen de aan koper/opdrachtgever verzonden facturen moeten binnen vijf werkdagen na de vervaldatum bij aangetekend schrijven ter kennis van Auto Boomgaard worden gebracht. Indien niet binnen deze termijn bezwaar is gemaakt tegen een factuur, wordt koper/opdrachtgever geacht met de verzonden factuur in te stemmen

Artikel 9 - Eigendomsvoorbehoud, retentierecht en pandrecht bij koopovereenkomst
1. De aan de koper geleverde auto, onderdelen of accessoires blijven eigendom van Auto Boomgaard totdat de koper alles heeft betaald, wat hij op grond van de overeenkomst als koopprijs moest betalen. Geeft de koper/opdrachtgever in het kader van de overeenkomst ook een opdracht om werkzaamheden aan de gekochte zaken te doen, dan geldt het eigendomsvoorbehoud ook tot het moment dat dit werk volledig is betaald aan Auto Boomgaard of de reparateur.
2. Het eigendomsvoorbehoud geldt ook voor vorderingen die Auto Boomgaard op de koper/opdrachtgever heeft (of nog zal verkrijgen), omdat koper/opdrachtgever zijn contractuele verplichtingen jegens Auto Boomgaard niet is nagekomen, zoals betaling van boetes, rente en kosten. Laatstgenoemde voorbeelden zijn niet uitputtend, de omschrijving contractuele verplichtingen dient ruim te worden geïnterpreteerd.
3. Zolang het eigendom van de afgeleverde zaken niet op de koper is overgegaan mag hij deze zaken niet verpanden, in eigendom overdragen en ook mag hij niet een derde een (ander) recht op de gekochte zaak geven. Koper meldt aan Auto Boomgaard iedere gebeurtenis die Auto Boomgaard in zijn belang als eigenaar van die zaken schaadt, of kan schaden.
4. Als koper met de nakoming van zijn verplichtingen tekortschiet, of als Auto Boomgaard goede grond heeft om aan te nemen dat hij dit zal gaan doen dan mag Auto Boomgaard de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaak terugnemen.
5. Auto Boomgaard kan het retentierecht uitoefenen op alle zaken die Auto Boomgaard voor of namens koper/opdrachtgever onder zich heeft. Het retentierecht wordt uitgeoefend wanneer de door de Auto Boomgaard geleverde, gekochte of gerepareerde zaken niet (volledig) zijn betaald en dit een wanprestatie is. Wanprestatie is het toerekenbaar niet nakomen van een contractuele plicht. Het retentierecht kan ook worden uitgeoefend vanwege eerder door de reparateur aan dezelfde zaak verrichte werkzaamheden. Naast het niet (volledig) betalen van de koopprijs van een zaak of van een dienst is het niet betalen voor de schade, rente en kosten die koper/opdrachtgever aan Auto Boomgaard verschuldigd is (of zal worden) op basis van een (koop)overeenkomst, opdracht of deze algemene voorwaarden ook een reden om retentierechten uit te oefenen.
6. Door zaken in de macht van Auto Boomgaard te brengen of te doen brengen vestigt koper/opdrachtgever op deze zaken een vuistpandrecht voor alles wat hij aan Auto Boomgaard zal moeten gaan betalen, uit welke hoofde dan ook. Het gaat in ieder geval om vorderingen die bestaan tot het moment dat een overeenkomst of een opdracht helemaal zal zijn afgewikkeld. Auto Boomgaard mag als pandhouder een vuistpand omzetten in een bezitloos pandrecht. Dat wordt met deze algemene voorwaarden afgesproken. De overeenkomst zal in dat geval -samen met een exemplaar van deze algemene voorwaarden- als onderhandse akte worden geregistreerd.

Artikel 10 – Ontbinding overeenkomst/opdracht
1. Koper/opdrachtgever moet zijn verplichtingen uit de overeenkomst of opdracht nakomen. Doet hij dat niet, dan stelt Auto Boomgaard hem schriftelijk in de gelegenheid om binnen veertien dagen na ontvangst van deze ingebrekestelling alsnog zijn verplichtingen na te komen. Is de termijn uit deze in gebreke stelling voorbij, dan is de overeenkomst of opdracht automatisch ontbonden, zonder dat er hiervoor naar een rechter hoeft te worden gegaan. Indien er een aanbetaling is gedaan, dan betaald Auto Boomgaard deze niet terug. Er is een uitzondering. Auto Boomgaard kan er -na het verstrijken van deze termijn- voor kiezen om schriftelijk van de koper/opdrachtgever te eisen dat hij de
overeenkomst toch nog nakomt.
2. Is de overeenkomst of opdracht ontbonden, dan kan Auto Boomgaard zonder het sturen van een nieuwe ingebrekestelling aan koper/opdrachtgever en ook zonder dat tussenkomst van een rechter nodig is- vorderen dat koper/opdrachtgever per direct een boete betaalt. De hoogte hiervan is 10% van de overeengekomen geldsom (incl. BTW). Ook kan gevorderd worden dat een schadevergoeding en dat de kosten om een vordering op de koper/opdrachtgever te kunnen verhalen zullen worden betaald.
3. Als Auto Boomgaard het nakomen van de overeenkomst of van de opdracht eist (zie lid 1) dan kan er per dag een boete gevorderd worden. Het startpunt is wanneer de termijn van veertien dagen
voorbij is. Per dag die vervolgens voorbij gaat kan meteen een boete gevraagd worden. De hoogte
hiervan is drie promille (duizendste) van de voor de zaak of dienst overeengekomen geldsom. Ook
kan Auto Boomgaard eisen dat koper/opdrachtgever een schadevergoeding en verhaalkosten betaalt
4. Komt koper/opdrachtgever te overlijden, of vraagt hij om zijn surseance van betaling of zijn faillissement, of is zijn surseance of faillissement uitgesproken, of als koper/opdrachtgever zijn bedrijf staakt en/of als beslag op het vermogen van koper/opdrachtgever wordt gelegd dat niet binnen 30 dagen na datum beslaglegging zal zijn opgeheven, of als koper/opdrachtgever anderszins de beschikkingsbevoegdheid verliest over zijn vermogen of een gedeelte daarvan, dan kan Auto Boomgaard de overeenkomst of opdracht helemaal of deels per direct ontbinden of opschorten. Dit kan zonder ingebrekestelling, zonder een rechter en zonder dat Auto Boomgaard zijn andere rechten verliest. In deze gevallen is ook iedere vordering van Auto Boomgaard op koper/opdrachtgever per direct en helemaal op te eisen. Dit zonder dat Auto Boomgaard een schadevergoeding moet betalen en zonder dat hij welke garantie dan ook moet blijven nakomen.
5. Weet koper/opdrachtgever van een feit of een omstandigheid waardoor hij redelijkerwijs moet vrezen dat dat hij zijn contractuele verplichtingen niet na zal (kunnen) komen dan moet hij dit meteen aan Auto Boomgaard vertellen.

Artikel 11 – Overmacht
1. Wordt het uitvoeren van een overeenkomst of een opdracht voor Auto Boomgaard wegens overmacht moeilijk of onmogelijk dan mag hij deze overeenkomst of opdracht (voor zover deze nog niet is uitgevoerd) schriftelijk ontbinden. Auto Boomgaard omschrijft de omstandigheden die het uitvoeren van deze afspraken verhinderen of onmogelijk maken.
2. Onder overmacht in de zin van deze voorwaarden wordt bijvoorbeeld verstaan: - oorlog of een daarop gelijkende situatie, oproer, sabotage; - brand, blikseminslag, explosie, uitstroming van gevaarlijke stoffen of gassen; - storing in de energievoorziening, fabrieks- of bedrijfsstoring van welke aard dan ook; - boycot, bedrijfsbezetting, blokkade voor zover uitgevoerd door anderen dan de personen die bij Auto Boomgaard in dienst zijn; - transportbelemmeringen, vorstverlet, in- en uitvoerverboden; - niet toerekenbare tekortkoming(en) van derden die door Auto Boomgaard zijn ingeschakeld; - belemmeringen veroorzaakt door maatregelen vanuit de overheid; - epidemieën; - diefstal, verduistering of beschadiging van zaken uit magazijn, werkplaats of ander bedrijfsterrein van Auto Boomgaard, of tijdens transport; - en ook elke (andere) omstandigheid waardoor de normale gang in het bedrijf van Auto Boomgaard wordt belemmerd, of ten gevolge waarvan de nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet van Auto Boomgaard kan worden verlangd.
2.1 De benoemde omstandigheden zijn bedoeld als voorbeeld en kunnen aldus niet worden gezien als uitputtend. Als overmachtssituatie wordt door Auto Boomgaard (ten minste) gedoeld op elke situatie waarbij Auto Boomgaard haar verplichtingen niet na kan komen door invloeden die buiten de macht van Auto Boomgaard zijn gelegen. Hierbij moet rekening worden gehouden met alle omstandigheden van het geval.
3. Dit bepaalde geldt ook wanneer dit soort omstandigheden zijn leveranciers of andere door Auto Boomgaard ingeschakelde derden treffen.
4. Als zich aan de kant van Auto Boomgaard een overmachtssituatie voordoet, wordt de koper/opdrachtgever zo spoedig mogelijk daarvan op de hoogte gebracht via een schriftelijke mededeling waarin staat of levering nog mogelijk is en zo ja, binnen welke termijn.
5. Gaat het alsnog leveren van de zaak of de dienst vanwege overmacht langer duren dan de afgesproken leveringstermijn plus drie maanden, dan mag de overeenkomst of opdracht schriftelijk ontbonden worden. Dat dit aan de orde is, zal duidelijk worden nadat koper/opdrachtgever een mededeling heeft ontvangen. Vervolgens start er een periode van een week, waarbinnen de ene partij aan de andere partij schriftelijk zou kunnen gaan melden, dat er wordt ontbonden. Er hoeft geen schadevergoeding te worden betaald. Dat wat in artikel 6 staat blijft gelden.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid
1. Koper/opdrachtgever kan geen aanspraak maken op het vergoeden van schade, tenzij deze het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van Auto Boomgaard in de uitvoering van zijn verplichtingen van de overeenkomst of de opdracht. De schade moet aantoonbaar zijn, waarbij gevolgschade of indirecte schade van de koper/opdrachtgever niet wordt vergoed. Voorbeelden hiervan zijn onder andere maar niet uitsluitend: bedrijfsschade, vertragingsschade (anders dan wettelijke rente), schade wegens waardevermindering, dat er geen genot van een zaak of dat er geen winst is geweest, dat er verlies is geleden, dat er kosten voor vervangend vervoer of huur- en leasekosten zijn gemaakt, dat goederen van derden of dat derden zelf schade hebben opgelopen, dat er sprake is van ladingschade of dat er sprake is van persoonlijke of immateriële schade.
2. De schadevergoeding die koper toekomt kent een schadeplafond. Als Auto Boomgaard vanwege lid 1 schade zal moeten vergoeden, dan geldt dat er nooit een bedrag voor vergoeding in aanmerking zal komen dat hoger is dan € 250,- incl. btw.
3. In de gevallen dat Auto Boomgaard garantie afsluit via AutoTrust B.V., er fabrieksgarantie op de auto zit, er verlengde fabrieksgarantie op een auto zit, er een andere vorm van garantie op een auto zit die door de merkdealer of een ander is verstrekt zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Junge Sterne Garantie, Audi Approved:plus Garantie, Audi Selectie:plus Garantie of Porsche Approved Garantie, dan kan Auto Boomgaard niet aansprakelijk worden gesteld voor defecten die worden gedekt door de eerder benoemde garantieverstrekker. Dit geld ook nadat de termijn van deze garantie is afgelopen.
3.1 Indien er een defect aan de auto optreed wat buiten de garantiedekking van de onder 3 benoemde garantieverstrekkers valt kan Auto Boomgaard hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
4. Auto Boomgaard geeft zelf nooit garantie, koper kan Auto Boomgaard voor geen enkel defect wat optreed aan de auto na aflevering binnen welke termijn dan ook aansprakelijk stellen.
5. Auto Boomgaard is niet aansprakelijk voor defecten waarvoor een terugroepactie bestaat.
6. Auto Boomgaard is niet aansprakelijk voor defecten die volgen uit de nalatigheid van de koper.
7. In het geval dat er een defect optreed wat buiten de afgesloten garantie van AutoTrust B.V valt,
dan is Auto Boomgaard voor dit defect niet aansprakelijk. De bepalingen van lid 4 uit artikel 13
moeten in ogenschouw worden genomen.
8. Koper kan Auto Boomgaard niet aansprakelijk stellen voor: - (Software) updates aan afgeleverde auto; - Het uitvoeren van werkzaamheden die gezien moeten worden als regulier onderhoud aan een afgeleverde auto; - Het uitvoeren van APK aan een afgeleverde auto. - Gebreken en slijtage die voortkomen uit het gebruik van een gebruikte auto.
9.. In artikel 13 staan garantievoorwaarden. Hieruit volgt het recht voor koper om Auto Boomgaard aansprakelijk te kunnen stellen. Hierbij moeten de bepalingen uit lid 4 van artikel 13 uitdrukkelijk in ogenschouw worden genomen. Naast deze garantievoorwaarden heeft de koper/opdrachtgever de rechten die de wet geeft aan kopers, tenzij hiervan schriftelijk wordt afgeweken, of in situaties zoals omschreven in leden 3 tot en met 9.
10. Voor B2B overeenkomsten tussen Auto Boomgaard en professionele kopers zoals bijvoorbeeld:
- Andere autoverkoopbedrijven;
|- Garagehouders;
- Leasemaatschappijen;
- Of ander gelijksoortige bedrijven.
geldt dat deze (professionele) kopers Auto Boomgaard nooit aansprakelijk kunnen stellen voor defecten, schades, prijsveranderingen of ander tekortkomingen aan de auto nadat deze door Auto Boomgaard is geleverd.
11. Iedere andere vordering van schadevergoeding, op welke basis dan ook, is uitgesloten.
12. Koper/opdrachtgever vrijwaart Auto Boomgaard tegen alle aanspraken van derden.

Artikel 13 - Garantie
1. Op de gekochte auto en op onderdelen of accessoires geldt alleen de door de fabrikant, importeur en in artikel 12.3 genoemden, hierop afgegeven fabrieksgarantie en garantie, zoals vervat in haar garantieformulieren. Soms is niet de koper de garantienemer van een derde/garantiegever, maar is Auto Boomgaard/reparateur dit wél. Dit speelt wanneer Auto Boomgaard van een derde (lees:fabrikant/importeur) een zaak heeft gekocht. In dat geval geldt dat de door deze derde aan Auto Boomgaard verstrekte garantie leidend zal zijn. Deze fabrieksgarantie bevat bepaalde uitsluitingen. Auto Boomgaard is nooit aansprakelijk voor defecten die buiten de fabrieksgarantie vallen.
2. Auto Boomgaard geeft zelf nooit garantie op een verkochte auto. Dit is alleen anders indien dit schriftelijk is vastgelegd in de koopovereenkomst. In het geval dat Auto Boomgaard wel garantie geeft, dan sluit zij deze gewoonlijk af via AutoTrust B.V. In uitzonderingsituaties geeft Auto Boomgaard garantie uit eigen titel. Dit moet schriftelijk worden opgenomen in de koopovereenkomst.
3.1 Koper kan Auto Boomgaard niet aanspreken om een defect te herstellen wat onder de afgesloten garantie van AutoTrust B.V. valt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. Indien Auto Boomgaard uit eigen titel garantie afsluit, dan gelden de voorwaarden zoals benoemd in: 'Basisgarantie Auto Boomgaard'.
4.1 De garantie die Auto Boomgaard uit eigen titel verstrekt vervalt in zijn geheel wanneer:
- Koper niet tijdig onderhoud heeft uitgevoerd aan de auto. Hierbij geld een maximale kilometer overschrijding van 500km en een maximale tijds overschrijding van 14 dagen;
- Koper het officiële onderhoudsschema met voorgeschreven service intervallen niet naleeft;
- Koper het onderhoud niet bij de officiële merkdealer, of bij een door Auto Boomgaard erkende servicepartner, laat uitvoeren;
- Koper werkzaamheden van andere aard niet bij een officiële merkdealer, of bij een door Auto Boomgaard erkende servicepartner, laat uitvoeren (hieronder valt bijvoorbeeld het laten inbouwen van een parkeercamera, het inbouwen van een ander geluidssysteem, het inbouwen van (Apple) Carplay, het inbouwen van stoelverwarming, het inbouwen van Head-up Display en/of andere soortgelijke werkzaamheden.)

4.2 De garantie die Auto Boomgaard uit eigen titel verstrekt vervalt eveneens in zijn geheel wanneer koper aanpassingen doet aan de auto waardoor Auto Boomgaard niet meer in kan staan voor de kwaliteit van de door haar geleverde auto, zoals bijvoorbeeld:
- Aanpassingen aan de software van de auto;
- Aanpassingen aan de motor van de auto:
- Aanpassingen aan de carrosserie van de auto;
- Aanpassingen aan het uitlaatsysteem van de auto;
- Of soortgelijke aanpassingen aan de auto doet.

4.3. De garantie die Auto Boomgaard uit eigen titel verstrekt vervalt eveneens wanneer koper redelijkerwijs moet begrijpen dat Auto Boomgaard niet meer in kan staan voor de kwaliteit van de door haar geleverde auto. Voorbeelden zijn wanneer:
- Koper de auto verhuurt of heeft verhuurt aan derden;
- Koper de auto heeft verkocht en daarna teruggekocht;
- Koper overlijdt;
- Koper de auto oneigenlijk gebruikt;
- Koper ernstige schade rijd aan de auto;
- Koper lichte schade niet bij een officieel erkend schadeherstelbedrijf heeft laten repareren;
- Koper niet direct gehoor geeft aan een terugroepactie van de fabrikant;
- De auto teniet gaat;
- Er schade aan de auto ontstaat door toedoen van koper of een derde;
- Er schade aan de auto ontstaat wat niet aan de koper is toe te rekenen, maar waardoor koper redelijkerwijs moet begrijpen dat Auto Boomgaard niet meer kan instaan voor de auto. Voorbeelden zijn; - Bliksemschade; - Brandschade; - Waterschade; - Transportschade; - Schade als gevolg van diefstal of verduistering van de auto zelf of van onderdelen hiervan; - Schade als gevolg van een natuurramp; - Soortgelijke schade(s).

5. Auto Boomgard kan -als hij een garantieclaim honoreert- de gekochte zaak vervangen, aanvullen of repareren. De keuze is aan hem en iets anders dan dat hoeft hij niet te doen. Worden er bij de garantiewerkzaamheden onderdelen vervangen, dan worden deze eigendom van Auto Boomgaard/reparateur. In deze gevallen hoeft er geen garantiewerk te worden gedaan: - bij een te verwachten producteigenschap;
- bij problemen vanwege een van buiten komende oorzaak (de zaak is bijvoorbeeld gevallen of er is iets op gevallen etc.);
- bij problemen die het gevolg zijn van iets dat koper/opdrachtgever (of een derde) niet, of juist wel heeft gedaan.
- normale slijtage valt ook niet onder garantie.

 

Artikel 14 – Reclameren
1. Koper/opdrachtgever moet op tijd reclameren. Dit moet op zijn laatst gebeurt zijn binnen acht dagen nadat de grond voor het uitoefenen van de reclame is ontdekt, of redelijkerwijs ontdekt had kunnen zijn. Deze termijn gaat lopen als de gekochte of gerepareerde zaak is afgeleverd. Is koper/opdrachtgever te laat, dan vervallen alle aanspraken.
2. Gaat het om uiterlijk waarneembare gebreken in de door Auto Boomgaard afgeleverde zaken (denk aan krassen, deuken etc.) dan kan er alleen tijdens de feitelijke aflevering gereclameerd worden.
3. Bij tijdig reclameren zal koper Auto Boomgaard in de gelegenheid moeten stellen de klacht te controleren. Indien de klacht door Auto Boomgaard juist wordt bevonden, zal hem de nodige tijd gegeven moeten worden om het geconstateerde te herstellen c.q. de vereiste maatregelen te treffen.
4. Reclameren geeft koper/opdrachtgever geen recht op opschorting van zijn betalingsverplichtingen of verrekening.

 

Artikel 15 – Inruilauto
1. De inruilauto is als deel van de overeenkomst door de koper aan Auto Boomgaard verkocht. Blijft de koper de inruilauto gebruiken en gaat deze in te kopen auto kapot of verloren voordat de auto aan Auto Boomgaard is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de koper. Tot het tijdstip van levering aan Auto Boomgaard, blijft de koper eigenaar van de in te ruilen zaak en zijn alle kosten met inbegrip van de kosten van onderhoud, schade, verlies en waardevermindering voor zijn rekening. Auto Boomgaard is niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs als de feitelijke aflevering van de in te ruilen zaak op een later tijdstip valt dan de bij benadering aangegeven levertijd. In dat geval kan een tussen partijen vooraf afgesproken percentage als afschrijving op de inkoopprijs worden gehanteerd.
2. Tenzij schriftelijk iets anders is afgesproken garandeert koper aan Auto Boomgaard dat een in te ruilen zaak: - vrij is van rechten en aanspraken van derden; - schadevrij is; - in deugdelijke en verkeersveilige staat is; - niet gemanipuleerd is, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de kilometrage, software etc.. Tenslotte garandeert koper met betrekking tot de in te ruilen zaak dat hij niet bekend is met andere feiten of omstandigheden waarvan hij weet (of had kunnen weten) dat deze van belang waren voor Auto Boomgaard
3. De in lid 2 vermelde garanties blijven staan nadat de zaak feitelijk is ingeruild bij Auto Boomgaard.
4. Het in te ruilen voertuig dient bij de feitelijke levering voorzien te zijn van een geldig kentekenbewijs deel I, deel II of een geldige kentekencard en een overschrijvingsbewijs.
Indien één of meerdere van bovenstaande papieren ontbreekt, behoudt Auto Boomgaard zich het recht voor dat ze kosten bij de koper in rekening gaat brengen. Het gaat om de kostenposten waardevermindering en om te maken kosten voor een nieuw kentekenbewijs. De minimale vergoeding bedraagt € 250,- 

 

Artikel 16 – Persoonsgegevens
De persoonsgegevens die worden vermeld op de overeenkomst of de opdracht worden door Auto Boomgaard verwerkt overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (verder: AVG). Aan de hand van deze verwerking kan Auto Boomgaard:
- de opdracht of de koopovereenkomst uitvoeren en (indien van toepassing) aan zijn verplichtingen voldoen;
- koper/opdrachtgever een optimale service verlenen; - de autogegevens worden opgenomen in het tellerstandregister. In dit systeem worden afgelezen kilometerstanden geregistreerd om fraude met kilometertellers te voorkomen;

 

Artikel 17 - Toepasselijk recht
1. Op elke rechtsverhouding tussen Auto Boomgaard en koper/opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing.
2. Bij juridische geschillen tussen Auto Boomgaard en koper is de rechtbank Amsterdam relatief bevoegd om kennis te nemen van het geschil.


Basisgarantie Auto Boomgaard